Tuesday, December 6, 2011

جرایم اقتصادی که ACCC بر آن نظارت می کند

احتمالا شما با Fair Trading در استرالیا آشنا هستید که مرجع شکایات در مورد حقوق مشتری در بازار است ، اما علاوه بر آن سازمان دیگری به نام Australian Competition and Consumer Commission نیز وجود دارد که طبق قانون جدید طیف بیشتری از موارد مربوط به رقابت عادلانه شرکتها در محیط تجارت و رعایت حقوق مشتری را بررسی می نماید.
طبق قانون جدید، لازم الاجرا از 1 ژانویه 2011 ، شرکتها در تبلیغات، جلسات فروش و قراردادهای خود باید اصول صادقانه تجارت را رعایت کنند در غیر اینصورت با جرایم بسیار سنگین مالی مواجهه می‌شوند. چند نمونه از مثالهایی که شامل این قانون می شوند:


- اگر یک شرکت موبایل اقدام به فروش موبایل به شما کند، بدون اینکه در ناحیه شما آنتن‌دهی داشته‌باشد
- اگر یک بنگاه مسکن، تبلیغ خانه ای را بکند که اطلاعاتش واقعی نباشد، مثلا بگوید که رو به دریاست ولی واقعا اینطور نباشد و فقط نزدیک به دریا باشد.
- اگر یک جواهر فروش ، قیمت جواهری را اینطور اعلام کرده باشد: "قبلا 200 دلار ، الان 100 دلار" ، ولی هیچگاه قبل از این به قیمت 200 دلار نفروخته باشد
- اگر یک شرکت باربری طوری تبلیغ کند که تصور بیننده این باشد که کالا را با هواپیما حمل می کند ولی در واقع حمل بصورت جاده ای صورت گیرد
- فروش کالاها بصورت هرمی
- مجبور کردن مشتری به دریافت سرویسی از شرکت دیگری که احتمالا بابت آن پورسانت دریافت می‌شود (مثلا شما خانه ای می خرید و بنگاه مسکن به شما بگوید که باید از این شرکت ، بیمه ملک را بگیرید و ثابت شود که بابتش پورسانت می گیرد)
- شرکتی برای جذب نیرو امکان "کار از خانه" را بیان کرده باشد ولی واقعا نتواند کار در خانه را به شما بسپرد.
- معرفی یک کالا با قیمت خاصی ، در صورتی که این قیمت فقط مربوط به زمان خاص باشد و یا فقط تعداد محدودی از آن کالا موجود باشد.


و دهها مورد دیگر شبیه به این که شما بتوانید ثابت کنید که شرکتی که کالا یا خدماتی به شما فروخته است، صادقانه عمل نکرده است (چه در تبلیغات ، چه در قرارداد و چه در معرفی شفاهی )، همه جزء مواردی است که ACCC آن شرکت را به عنوان متخلف می شناسد و شما براحتی می توانید از آنها شکایت کنید.


من در مورد پروسه شکایت و دردسرهای آن چیزی نمی دانم ولی همینقدر می دانم که وکلای زیادی هستند که در صورتی که چنین مساله ای وجود داشته باشد، با شانس بسیار بالایی پرونده را می‌پذیرند و پیگیری می کنند.


برای دریافت اطلاعات بیشتر سایت ACCC را مطالعه نمایید.

2 comments:

Anonymous said...

خیلی خوب می نویسید تا حالا مطلب خاصی در رابطه با اورژانس استرالیا نشنی ده بودم.و اما هر مطلبی که براش وقت گذاشتید عمیقا متشکرم چرا که شما دوستانی که مهاجرت کرده اید با کوچکترین اطلاعات از اون ور بزرگترین راهنمایی ها رو برای ماست همونطور که روزی خودتون هم این ور بودن در داخل کشور رو تجربه کرده اید.بنویسید و وبلاگ ها رو کم کم تعطیل نکنید و به انزوا نکشونید.یک تجربه کوچک شما درس بزرگی است برای ما که شاید خود ما ارزش واقعی اون مطلب رو ندونیم ولی حقیقتا مثل دوران مدرسه رفتن کم کم اونقدر آگاهی مون بالا میره در رابطه با این مطالب که دانسته و اندوخته ای بس بزرگه.
نمیدونم با این سایت آشنا هستید یا نه ولی کمک بزرگی با شناخت در رابطه با فرهنگ ملیت های مختلف و حتی برگزاری جلسات و ملاقات های هفتگی و ماهانه در شهر مورد اقامتتون را شامل میشه.ما که در ایران کماکان با بچه های خوب فعالی در این زمینه آشنا شدیم.
تجربه من از یک سایت مفید.
www,couchsurfing.org

خیلی متشکرم من که نوشته هارو دنبال میکنم.سلامت و موفق باشید

Unknown said...

دوست عزیزی که اسمتون رو نمی دونم، من هم از لطف شما ممنونم و اینکه احساس کنم که این نوشته ها حتی بدرد یک نفر هم بخورد، انرژی من را بیشتر خواهد کرد برای نوشتن. شاد باشید