Monday, August 1, 2011

دانلود فیلم "جدایی نادر از سیمین " ، کپی رایت و سایر قضایا !

دانلود فیلم "جدایی نادر از سیمین" هم حکایتی است برای خودش!  مدیران سایتها و صاحبان وبلاگها که از عطش موجود برای دانلود این فیلم مطلعند، با اضافه کردن یک مطلب و عکسهای آن باعث جذب بازدیدکنندگان زیادی می‌شوند که همه به امید دانلود فیلم وارد می شوند و دست خالی برمی گردند! (معمولا با این عبارات جالب مواجه می شوند:

یعنی فکر کردی لینک دانلود بهترین و با ارزش ترین فیلم دهه اخیر سینمای ایران رو میزار اینجا
آخ ، آخ ،
عیب نداره
حالا پاشو ، پاشو ، برو بجای یک بلیط دوتا بخر
یکی برای خودت یکی برای عیدی و هدیه به هر کسی دوست داری
آخه یکم هم خودمون باید فرهنگ سازی کنیم
)
و خب حتما هم فکر می‌کنند آخرِ فرهنگ سازی هستند!!! البته عده ای نیز این مسئله را به جنبش سبز ارتباط می دهند و می گویند که چون این فیلم مورد حمایت جنبش سبز است و نقطه مقابل فیلم "اخراجی های 3" است، و از آنجایی که اغلب "پایروت" های آنلاین (یعنی کسانی که فیلم ها را در اینترنت به رایگان به اشتراک می گذارند) طرفدار جنبش سبز هستند ، کمتر سایتی لینک دانلود آن را به اشتراک گذاشته است!!! 
 البته این هم یکی از عجایب و ویژگیهای منحصر به فرد جامعه و کشور ماست که فیلمی که بیشترین جوایز بین المللی را داشته ، بعد از 5 ماه از شروع اکرانش، از هیچ فروشگاهی در اینترنت یا غیر ازاینترنت نمی توان خریداری کرد. (گویا این فیلم در سینماهای فرانسه به نمایش درآمده که فروش خوبی هم داشته ولی تکلیف سایر کشورها چه می‌شود؟) به نظر من موج جدیدی که با درخواست عدم کپی سریال "قهوه تلخ" ایجاد شد و بسیاری از سایتهای ایرانی تحت تاثیر آن از قراردادن لینک دانلود خودداری کرده اند ، قابل تحسین است ولی به شرطی که راه مجاز خرید آن محیا باشد. ضمن اینکه ما اگر واقعا خواستار اجرای قانون کپی رایت هستیم (که من هم کاملا موافقم) باید پرسید  آیا فقط عوامل فیلم "جدایی نادر از سیمین " برای فیلم زحمت کشیده‌اند؟ یا عوامل بقیه فیلمها هم احتمالا زحماتی کشیده‌اند ولی اقبال یا اطلاعی از این حمایت نانوشته نداشته‌اند؟ آیا حق تالیف (حقوق بوجود آورنده، کپی رایت یا هر اسم دیگری که شما برایش می‌پسندید) فقط برای همین یک مورد باید رعایت شود یا مثلا همین سیستم عامل "ویندوز" که مثل نقل و نبات در ایران تکثیر می‌شود، نیز صاحب و خالقی داشته که احتمالا اصلا نمی دانسته جنبش سبز چی هست و باید براش چکار کرد؟ یک سئوال دیگر اینکه پوستر همین فیلم یا ادیت آن ، روی کدام کامپیوتر و با کدام نرم افزار انجام شده ؟(رجیستر شده بوده یا کپی؟) اگر روزی طرفداران مایکروسافت در یک اقدام انقلابی همه ویندوزهای تقلبی را غیر فعال کنند،چه؟ چطور است پایاپای عمل کنیم، هر چه ما کپی کرده‌ایم را پاک کنیم و هر چه آنها کپی کرده‌اند، نیز پاک شود!؟ یاد این ضرب المثل افتادم" مرگ خوبه ولی برای همسایه ". واقعا این ضرب‌المثلها ریشه در تفکراتی دارند که سالها در عمق باورهای فکری ما جای دارند.
همه ما می دانیم که فیلمهای سینمایی تولید شده در ایران به شدت تحت تاثیر مسائل سیاسی داخل کشور است اما جدای از همه این مسائل، ای کاش در بین این همه ایرانی توانمند مقیم خارج از کشور ، حداقل یک شخص یا شرکت پیدا می شد که فارق از دعواهای سیاسی موجود ، اقدام به فروش آنلاین محصولات و فیلمهای ایرانی می‌کرد و به صورت متقابل امکان خرید نرم افزار یا محصولات خارجی را نیز برای ایرانیان داخل کشور (خرید ریالی) فراهم می‌کرد. من مطمئنم که این یک بیزنس بسیار بزرگ و جذاب است و امیدوارم شاهد اجراشدن آن باشیم.

1 comment:

Anonymous said...

دمت گرم